
Vonatvezetői életkorhatár 18 évre csökkentve
Az Egyesült Királyságban a kormány bejelentette, hogy a vasúti szolgáltatások javítása érdekében csökkentették a vonatvezetők minimális életkorát 20 évről 18 évre. Ez a lépés a vasúti személyzet hiányának kezelésére irányul, amely régóta problémát jelent az ország vasúti közlekedésében. A vasúti szolgáltatások gyakran szenvednek zavaroktól a vezetők hiánya miatt, és a helyzet a jövőben várhatóan még súlyosabbá válik, mivel egyre több tapasztalt vezető vonul nyugdíjba, amit nehezen tudnak pótolni az új munkavállalók – mondta a brit kormány.
Heidi Alexander közlekedési miniszter a változtatást „bátor lépésnek” nevezte, amely célja a vasúti szolgáltatások javítása és ezer számra új munkahelyek teremtése. Az Aslef szakszervezet, amely a vonatvezetőket képviseli, üdvözölte a döntést, mondván, hogy ez lehetőségeket teremt a frissen végzett iskolások és egyetemisták számára. Az 22 éves vonatvezető, Charlie Eric Potts, aki Nottinghamshire-ből származik, elmondta, hogy ő is szeretett volna 18 évesen jelentkezni, de várnia kellett. Azt mondta: „Az apám vonatvezető, és mindig is mesélt a szakmáról, arról, hogy mennyire élvezi a munkáját… és én mindig is nagyon érdeklődtem iránta.” Charlie hozzátette, hogy ha 18 évesen jelentkezhetett volna, akkor azonnal az iskola után kezdett volna, mert tudta, mit szeretne csinálni.
A Rail Safety and Standards Board kutatásai szerint a 18 évesek képesek biztonságosan ellátni a vonatvezetői feladatokat. Az Egyesült Királyságban több vonatüzemeltető cég is „pihenőnapos munkát” alkalmaz, amikor a vezetők önkéntes extra műszakokat vállalnak a menetrend szerinti szolgáltatások lebonyolítására. Ha azonban nem elégséges a szabadidős dolgozók száma, vagy ha a vezetők betegség miatt hiányoznak, akkor zavart szenvedhetnek a utasok utazásai. A Közlekedési Minisztérium statisztikái szerint a szolgáltatások előző este bejelentett törléseinek 87%-a a vezetők hiányára vezethető vissza.
A brit vonatvezetők átlagéletkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a 30%-uk nyugdíjba vonul. A női vonatvezetők aránya mindössze 9%, míg az etnikai kisebbségekhez tartozó vezetők aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, a BBC-nek nyilatkozva kifejtette, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőség a fiatalok számára”. Hozzátette, hogy ez szélesíti a jelöltek körét, és rengeteg lehetőséget kínál a vasúti iparban, amelyeket a fiatalok kihasználhatnak. „Ez támogatni fogja a fiatalabb és női vezetőket, valamint növelni fogja a sokszínűséget” – tette hozzá.
Az utóbbi években a vonatvezetők bér- és munkakörülményeik miatt folytatott sztrájkjai széleskörű zavarokat okoztak a vasúti közlekedésben, 2022 júliusa és 2024 szeptembere között. A kormány és az Aslef szakszervezet nem erősítette meg, hogy mennyivel emelkedik a vonatvezetők átlagos bére a közelmúltban bejelentett béremelések után. A Rail Delivery Group, amely a vonatüzemeltető cégeket képviseli, 2023-ban az átlagos éves jövedelmet 60,055 fontban határozta meg, és becslések szerint 2024/25-re ez 69,000 fontra emelkedhet.
A Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint a vonatvezetők bére cégenként eltérő, de az átlagos kezdőfizetés körülbelül 30,000 font évente, amely fokozatosan emelkedik a tapasztalat megszerzése során. A vonatvezetővé válás képzése általában 1-2 évig tart, és a minisztérium úgy véli, hogy az új munkalehetőségek és szakmai gyakorlatok 18 évesek számára már decemberben elérhetők lehetnek. A múlt évben a korábbi konzervatív kormány által végzett konzultáció a minimális életkor csökkentéséről „tömeges támogatást” kapott az iparág különböző szereplőitől. Alexander miniszter hangsúlyozta, hogy a munkába állás elősegítése a fiatalok számára kulcsszerepet játszik a gazdaság fellendítésében, és hogy a szakmai pályafutásuk kezdetén álló fiatalok közelebb kerülhetnek a kívánt karrierhez. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára azt is megjegyezte, hogy az iparág eddig lemaradt a fiatal jelentkezőkről, mivel sokan nem várják meg a 20. születésnapjukat, hogy elinduljanak a karrierjükben. A minimális életkor csökkentése már más országokban, például Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is megtörtént, így az Egyesült Királyság lépése nem tekinthető egyedülállónak.

