
Készen áll az Egyesült Államok a nagysebességű vasúthálózat kiépítésére?
Az Egyesült Államok, 340 milliós lakosságával, 71 államközi autópályájával és több mint 5,000 nyilvános repülőterével egy különleges közlekedési környezettel rendelkezik. Jelenleg azonban a gyorsvasutak, amelyek már régóta elérhetők Kínában, Japánban és Európában, még nem állnak rendelkezésre az országban. Azonban a helyzet kezd változni, mivel két magas sebességű vasúti projekt építése már folyamatban van, és további tervek is napvilágot láttak. Rick Harnish, a High Speed Rail Alliance amerikai kampánycsoport tagja, optimista a fejlesztéseket illetően. Kiemeli, hogy az első két projekt megépítése már önmagában is bíztató jel, még akkor is, ha az egyik, a San Francisco és Los Angeles közötti vonal, rendkívül nehéz terepen halad át, mivel Kalifornia hegyvidéki területein épül. A másik projekt, amely Las Vegast köti össze Los Angeles-szel, viszont viszonylag egyszerűbb, mivel sík területen halad.
Ezen kívül terveznek egy HSR vonalat Portlandből Seattle-be, majd tovább Vancouverbe, Kanadába. További tervek között szerepel egy Dallas-Houston vonal is. Harnish azonban figyelmeztet arra, hogy a Portland-Seattle vonal tervezése „lassan halad”, míg a texasi vonal sorsa kérdésessé vált, miután Trump elnök kormánya törölte a 63,9 millió dolláros támogatást. Ezzel szemben Kína HSR hálózata már idén meghaladja az 50,000 kilométert, míg az Európai Unió összesen 8,556 kilométer gyorsvasúti vonallal rendelkezik, közülük Spanyolországé a legnagyobb, 3,190 kilométerrel. Az Egyesült Királyságban jelenleg egyetlen HSR vonal üzemel, a High Speed 1, amely a Csatorna-alagút és London St Pancras között közlekedik. A High Speed 2 viszont továbbra is épül London Euston és Birmingham között, habár a finanszírozási problémák itt is megjelennek.
A gyorsvasúti rendszer definíciója nem egységes, de a Nemzetközi Vasúti Unió szerint a vonatoknak általában 250 km/h (155 mph) sebességnél gyorsabban kell haladniuk. Az Egyesült Államok azonban miért marad le Európától és különösen Kínától? Will Doig, az amerikai vasúti ipar szakértője és írója, arra mutat rá, hogy az amerikai társadalom rendkívül autófüggő. Sokan nem gondolják, hogy szükség lenne gyorsvasútra, vagy nem szeretnék, ha az a lakóhelyükön keresztül haladna. Ráadásul az amerikai kormány is elkötelezett abban, hogy leállítsa a befektetéseket sok projektben, különösen a vasúti közlekedés terén.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az állami tulajdonú Amtrak vasúttársaság vezetője, Stephen Gardner, múlt hónapban lemondott, amit széles körben a Fehér Ház nyomásával magyaráztak. Jelenleg az Amtrak nem üzemeltet HSR vonatokat, de idén 28 új, 160 mph sebességű NextGen Acela vonatot terveznek forgalomba állítani a Boston-Washington DC északkeleti folyosón. Azonban a 457 mérföldes vonalon mindössze 50 mérföldön tudnak a vonatok 150 mph sebességnél gyorsabban közlekedni.
A kaliforniai San Francisco és Los Angeles közötti projekt, a California High-Speed Rail, az állam irányítása alatt áll, és várhatóan 2033-ra készül el. A Los Angeles és Las Vegas közötti Brightline West projekt pedig magántulajdonban zajlik, és 2028-ra tervezik az átadását. Harnish elmondása szerint világszerte 23 ország rendelkezik HSR rendszerrel, és nonprofit szervezete célja, hogy ezt az Egyesült Államokban is megvalósítsa. Az HSR vonatok biztonságos közlekedtetése azonban nem egyszerű feladat, mivel a vasútvonalaknak egyeneseknek kell lenniük, és nem keresztezik az autóutakat.
Kína folyamatosan bővíti HSR vonalait, és a becslések szerint 2030-ra a teljes távolság elérheti a 60,000 kilométert. Azok a kínai városok, amelyek HSR kapcsolatot kapnak, gazdaságilag 14,2%-kal nőnek, állítja egy dániai think tank. Kínai cégek más ázsiai országok, például Indonézia, Malajzia, Thaiföld és Vietnam HSR rendszereinek kiépítésében is részt vesznek. Will Doig figyelmeztet arra, hogy Kína nem csupán a szomszédai vasúti hálózatának fejlesztésében érdekelt, hanem geopolitikai szempontból is terjeszti befolyását a régióban.
Az európai HSR hálózat növekedése a kontinens közlekedési infrastruktúrába való folyamatos befektetésének eredménye. Kaave Pour, a 21st Europe think tank tagja, arra figyelmeztet, hogy ha az Egyesült Államok HSR-t szeretne fejleszteni, akkor kulturális váltásra van szükség, amely a közlekedési módok megváltoztatására irányul. Harnish hangsúlyozza, hogy a szövetségi kormány elengedhetetlen ahhoz, hogy az HSR működjön az Egyesült Államokban. Azonban, mint már említettük, a Fehér Ház leállította a Houston és Dallas közötti tervezett gyorsvasúti vonal állami támogatását, amit a szállítási miniszter, Sean Duffy, a „adóforintok pazarlásának” nevezett.
Scott Sherin, a francia Alstom vonatgyártó cég vezetője, szintén megkérdőjelezi, hogy az Egyesült Államok politikai akaratot mutat-e a vasúti közlekedés finanszírozására más közlekedési módokkal szemben. Megemlíti azt is, hogy bármilyen jövőbeli HSR vonal nehézségekbe ütközne a városok központjaiba való bejutáskor, mivel túl sűrűn beépítettek. Doig hangsúlyozza, hogy örömmel látná, ha Kína segítene az Egyesült Államok HSR-jának kiépítésében, de nem bízik abban, hogy ez politikailag megvalósítható. „Ez sajnálatos, mert az Egyesült Államok és Kína közötti ellenségeskedés nélkül egy partnerség valóban nagyszerű dolgokat hozhatna létre Amerikában, amit az ország nem tud olyan jól megépíteni.”

