
A milliárdos érdeklődése a Royal Mail iránt: mi áll a háttérben?
Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éves Royal Mail irányítását, aki nemcsak egy futballklub társtulajdonosa, hanem jelentős befektető egy brit szupermarketláncban is. De vajon miért érdeklik őt a Royal Mail nehézségekkel küzdő intézményei? Kretinsky-t, aki 49 éves és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér, a „cseh Szfinx” néven ismerik titokzatos stílusa miatt. A közelmúltban, amikor Claridge’s luxushotelben reggelizett, az alkalmazottak kissé zavarban voltak, amikor a saját kínai zöld tea csomagjánál egy pár ollót, egy üres teáskannát és forró vizet kért. Magas, jól ápolt, acélszemű, de mindig udvarias és figyelmes ember benyomását keltette. Ha bárki azt mondta volna a szálloda éttermében, hogy ő egy milliárdos, senki sem kételkedett volna benne.
Kretinsky célja, hogy megújítsa a Royal Mail-t, amely egykor a brit nemzeti kincsnek számított. A közelmúltban a brit kormány jóváhagyta Kretinsky ajánlatát a Royal Mail anyavállalatának megvásárlására, miután elfogadta a „jogi kötelezettségeket”. A kormány kapott egy úgynevezett „arany részvényt”, amely megköveteli, hogy a Royal Mail tulajdonjogában, központi helyén és adórezidenciájában bekövetkező fontos változásokról értesítést kapjon. A megállapodást a szakszervezetek is támogatták. A Royal Mail tulajdonosa nemrégiben jelezte, hogy az átadás április végére befejeződhet, mivel az utolsó szabályozási akadályokat is sikerült leküzdeni.
A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított több mint 500 évvel ezelőtt, a brit élet szerves részét képezi, és sok embernek még mindig kedves a „postás”, aki a leveleket és csomagokat hozza az ajtajukhoz. Azonban az utóbbi években a Royal Mail koronája megkopott. A cég pénzügyi nehézségekkel küzd, piaci részesedése csökken, büntetéseket kapott a kézbesítési célok teljesítésének elmulasztása miatt, és sorozatos sztrájkok révén az alkalmazottakkal is ellenséges viszonyba került. A levélküldés volumene drámai csökkenésen ment keresztül: a 2004-es 20 milliárdról tavalyra 7 milliárd alá esett. Decemberben 10,5 millió font bírságot kapott az Ofcom-tól, amiért nem teljesítette az első és másodosztályú levelek kézbesítési céljait.
Bár az e-kereskedelem fellendülése miatt a csomagok mennyisége nőtt, a Royal Mail részesedése az ebből származó profitábilis üzletágban csökkent az új versenytársak, mint a DPD, DHL, Amazon és Evri megjelenése miatt. A Royal Mail 2012-ben vált külön a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Az első kereskedési napon a részvények azonnal 38%-ot emelkedtek, ami azt a kritikát váltotta ki, hogy a céget olcsón adták el. A cég a COVID-19 időszakban, 2021 májusában még 6 milliárd fontot ért, azonban Kretinsky ajánlatának idején már csak 2 milliárd fölött állt. Kretinsky 3,6 milliárd fontért zárta le az üzletet, ami 63%-kal volt több, mint az ajánlata előtt, de alig haladta meg a privatizációs árat.
A Royal Mail előtt álló kihívások között szerepel, hogy a vállalatnak jogi és szabályozási kötelezettségeknek is meg kell felelnie, amelyek hátrányosan érintik a versenyképességét. A „személyes szolgáltatási kötelezettség” (USO) értelmében a Royal Mail törvényileg köteles heti hat napon leveleket, heti öt napon csomagokat kézbesíteni minden brit címre. Ez azt jelenti, hogy nem választhatja meg, mely üzletágakat kíván működtetni. Kretinsky azonban optimista. Tervezete szerint az energia szektorban elért sikerei révén 27,5%-os részesedést vásárolt a Royal Mail anyavállalatában, az International Distribution Services (IDS) nevű cégben. Kretinsky célja, hogy egy európai konglomerátumot építsen, melynek alapját a logisztikai ágazat képezi, és a Royal Mail-t ennek a területnek az alappillérévé kívánja tenni.
A Royal Mail számára a jövőbeli növekedés kulcsa az „out-of-home” (OOH) kézbesítési megoldásokban rejlik. Az olyan csomagautomaták, mint amilyeneket az Amazon és más cégek üzemeltetnek, gyorsan terjednek Európában. A Royal Mail már tesztel olyan új postafiókokat is, amelyek képesek kisebb csomagok fogadására. Az új rendszer lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy alkalmazásból beszerzett vonalkód segítségével helyezzék el csomagjaikat, ezáltal kényelmesebbé téve a kézbesítést. Kretinsky tehát a Royal Mail jövőjét a technológiai fejlesztésekre és a fenntarthatóságra építi, hogy a vállalat újra versenyképes lehessen a piacon.

