Hírek,  Tech

A önvezető járművek fokozatos térnyerése

Mike Johns, egy átlagos amerikai polgár, nem számított arra, hogy Los Angelesből Scottsdalebe tartó decemberi visszaúta világszerte elterjedt vírusként fog elhíresülni. Az útja során egy önvezető taxit foglalt, ami izgalmas élményt nyújtott számára, különösen amikor a kíváncsi járókelők figyelme mellett ugrott be a járműbe. Azonban a kaland hamarosan rémálommá változott, amikor a Waymo által üzemeltetett önvezető taxi nem a várt módon viselkedett: körbe-körbe keringett a parkolóban, miközben Johns kétségbeesetten próbálta kitalálni, hogyan tudná visszanyerni az irányítást, hiszen repülőgépe elindulásához sietnie kellett.

A férfi a helyzetet videóra vette, amely szinte azonnal vírusként terjedni kezdett a közösségi médiában, és világszerte hírt adott a történtekről. A videón Johns azt kérdezi: „Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” A járműben végül egy hang figyelmeztette, hogy használja a Waymo alkalmazást a jármű irányításának visszaszerzésére. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalata alá tartozik, a BBC-nek megerősítette, hogy azonnal szoftverfrissítést adtak ki a probléma megoldására. A cég állítása szerint önvezető rendszereik „jobban elkerülik a baleseteket, amelyek sérüléseket, légzsák-kibocsátást és rendőrségi jelentéseket eredményeznek”, azonban Johns esete nem volt egyedülálló.

Tavaly a Waymo több mint 600 autót hívott vissza, miután egy jármű nekiütközött egy utcai pólónak. A Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) 2024 májusában nyomozást indított 22 olyan esetben, amelyek Waymo járművekkel történtek. A versenytárs szolgáltatások sem jártak sokkal jobban: a General Motors decemberben bezárta önvezető autós leányvállalatát, a Cruise-t, és azzal indokolta a döntést, hogy „jelentős időre és forrásokra van szükség a vállalkozás skálázásához”. Októberben pedig egy Cruise jármű gyalogost ütött el, aki súlyosan megsérült.

Miközben az Apple pletykált önvezető autós projektje tavaly összeomlott, az Uber is leállította saját önvezető autós kezdeményezését 2020-ban. Azonban vannak olyan nagy szereplők, akik továbbra is versenyben maradtak, például az Amazon tulajdonában lévő Zoox, a chipgyártó Nvidia, valamint Elon Musk Teslája. A Waymo jelenleg a vezető amerikai szereplő az önvezető taxis szolgáltatások piacán, és már működtet járműveket Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texasban, emellett tervezi, hogy hamarosan Atlanta és Miami városában is elindítja szolgáltatásait.

Miért sikerült a Waymo-nak ott, ahol mások megbuktak? Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója három tényezőt emel ki: emberek, pénz és folyamatok. Szerinte a Waymo az évek során a legjobb szakembereket alkalmazta az önvezető járművek területén, mögötte áll a Google anyavállalatának pénzügyi ereje, és alapos megközelítéssel dolgozik. „Valóban alkalmazzák a szabályokat, hogy jó gazdái legyenek a folyamatoknak… együttműködnek a szabályozókkal, hogy biztosítsák a telepített technológia biztonságát” – mondta Beiker.

A következő lépések várhatóan a kedvező időjárású régiókban történnek, például az Egyesült Államok déli államaiban, ahol a Waymo már tervez. „Az önvezető taxik jobban működnek kedvező időjárási körülmények között. A nehéz havazásban még mindig küzdenek” – mondta Philipp Kampshoff, a McKinsey autóipari és összeszerelési gyakorlatának globális vezetője. A biztonság továbbra is kulcsfontosságú tényező, és a jövőbeli fejlesztések ütemét jelentősen befolyásolhatják a balesetek, amelyek lelassíthatják a technológia bevezetését.

A járműiparban tevékenykedő szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a biztonság kiemelt prioritás, különösen az önvezető teherautók esetében, ahol a technológiának sokkal biztonságosabbnak kell lennie, mint az átlagos emberi vezetőknek. David Liu, a Plus vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az önvezető járműveknek képesnek kell lenniük hatékonyan reagálni a forgalmi helyzetekre, hiszen a hagyományos járművezetők is elkövethetnek hibákat.

A jövőbeni fejlődés szempontjából érdekes lehet figyelemmel kísérni Kína előrehaladását is, ahol a Baidu több mint 500 önvezető autót üzemeltet a városban. Kínában 16 városban már működnek önvezető autók, és 19 gyártó teszteli ezeket. Beiker úgy véli, hogy a verseny folyamatosan fokozódik, hiszen több mint négy-öt olyan vállalat is működik, amelyek hasonló technológiákat fejlesztenek, mint a Waymo.

Scottsdale-ben Johns visszatekintve tapasztalataira megjegyezte, hogy mindannyian egy fizetett kísérlet részesei vagyunk. „A végén azt csinálják, hogy városonként javítanak a rendszeren, és ez problémákat okoz” – tette hozzá. A jövőben egyre inkább figyelni fogunk arra, hogyan alakulnak a technológiák, és hogy az önvezető járművek valóban megoldást nyújtanak-e a közlekedési problémákra, vagy csupán újabb kihívásokat hoznak magukkal.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cly41yx9w88o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük